Пропускане към основното съдържание

ДНЕВНИК 19


19.

Да се върна. Може би в някакво утихнало Аз, спокойно място за размишление. По-късно с Надя тръгнахме на йога. 
Но преди това е случаят с ръката. Около три години след операцията.
Ръката от страната на оперираната гърда страда от унищожените лимфни пътища. При всяко усилие, натоварване или нараняване (дори просто убождане за вземане на кръв), тя протестира с отток. А често и без нищо, просто защото й е по-студено, или по-топло, ръкавът е твърде тесен, или главата е в плен на поредния сън. 

Ръката. Слабото място. Тревогата и страхът за ръката. 
Бях виждала огромни, несързамерни ръце на оперирани жени. Почти няма връщане назад, мине ли оттокът определни граници. А понякога просто боли, за да покаже, че не всичко е толкова просто.
Моят начин беше да развивам сила в нея. Гръдните мускули ги няма и въвеждането й в пълноценност е упорита работа. Петте тибетски упражнения, които и бездруго правех отдавна. Още с прибирането си от болницата продължих. Всеки божи ден, по хотели, поляни и каравани, където и да се събуждах, първи бяха упражненията.
Четях за лимфната система и какво е благоприятно за нея. Сама си подбирах разни полезни неща. 
Мислех, че съм намерила изход. На моменти се подуваше, после се оправяше. Живеех с това, сякаш й разрешавах да е малко болна.
Около 10 часа в една есенна сутрин, почувствах, че май имам грип. Втрисане и ... болки в ръката.
Легнах с пуловер и всички одеяла върху себе си. Тръпките се превърнаха в ясно различимо треперене на цялата парцалена купчина. 
Когато пристигна Надя с печка духалка и термометър, установихме, че живакът отива към 42. Надя се молеше да отидем на лекар. Не и не, повтарях през зъби. А ръката непоносимо болеше все повече и повече. Пих аналгини и парацетамоли, чай и около следобяда температурата се върна към 38. Ура, вече бях нормално болна.
През следващите 2-3 дни нямаше никаква следа от грип, но с ръката ставаше нещо необичайно. Гореше отвътре, цялата температура се беше събрала в нея. Гореше и болеше.
Не препоръчвам на никого да не се обръща към лекар, но аз не исках и не го направих. Заради упоритата мисъл, че тази работа си е само моя работа. 

След около седмица всичко отмина. Хранех се основно с течности. Горенето се превърна в парене, после в топлина и някарая температурата се нормализира. С удивление открих, че ръката е с обичайните си размери, но кожата й се бели. И се обели цялата както след изгаряне от слънце.
Чувствах се лека и честита. Чаках да дойде денят за визитата ми при Канисков, за да му разкажа. Изпитвах радост като след справяне с нещо трудно. Ако има състояние, противоположно на хипоходрия, аз сигурно страдам от него. Разбира се, това не се отнася само до болести, а до целия ми живот. Пречките и провалите като че ли са направени специално за мен. Търся ги, създавам ги и после ги изживявам, справям се някак. Май че това работя, как ли би се наричала подобна професия?
Канисков тежко мълча по време на целия ми разказ. Гледаше встрани, намръщен, имах чувството, че всеки момент ще избухне. Когато спрях да говоря, той продължи да мълчи.
Не го бях виждала толкова замислен. 
С равен глас ми съобщи, че съм оздравяла. Но не от грип. От рак. Ама нали бях добре, вие ми казвахте, че съм добре? Не, не беше, отвърна той. Радвай се, това не се дава на всекиго. Над 40 градуса раковите клетки умират. Това е. Кризата на оздравяването. 
Ушите ми кънтяха. По-скоро от това, че уж съм била добре, а се оказа, че не съм била. То се заби в ума ми. Тръгнах си зашеметена. 
Пак имах да размишлявам.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Разговор с Албена Стамболова по повод новата й книга Драки и къпини, издадена от Факел

    Не сте от писателите, които се опитват да вадят нова книга всяка година. Колко време мина от написването на „Авантюра, за да мине времето" до този сборник за Боженци? Защо беше тази пауза?   От издаването на последния ми роман минаха 13 години. Много време, през което контекстът на книгозидаването в България бавно се променяше. По-специално - за българските автори. Когато издадох 4 книги между 2001 и 2007 г. ситуацията беше друга. Тогава малки селективни издателства все още провеждаха политика чрез избора си и така създаваха профила си. От около 6-7 години картината е много различна. Издатели охотно приемат да издават, защото имат право на ISBN и авторите си плащат. За мен това не е нормален процес. Трябваше ми време, за да схвана за какво става дума и да открия издателя, който има отношение към това, което издава. Важно е за мен. Имаше моменти, в които си мислех, че издаването на книги вече не ме интересува. За щастие, го преодолях. Защото писането продължа...

Книгите имат своя съдба. Разговор с Албена Стамболова

    Албена, какво се случва с книгата Ви за Боженци, която отдавна е готова? Намери ли тя своя издател?   Книгата за Боженци все още не е издадена, макар че е в готовност от повече от година. Мина през много мои редакции, както и през двама редактори. Но все още не е видяла бял свят. Парадоксалното е, че много читатели и издатели ме питат защо не издавам, а когато заговорим конкретно, се оказва, че или трябва да спечели външно финансиране, или авторът да си плати за издаването и дори за разпространението. Много го правят, може да го направя и аз, но досега нещо ме въздържаше. Книгите ми са излизали в тиражи от 600 до 900 броя, в Америка и Полша по-високи, и нито една от тях не е залежала. Обратно, не мога да намеря дори и един екземпляр, за да подаря, когато ми поискат. Тоест разходите по издаването се изплащат и отгоре от самия тираж. Така че нищо не разбирам. Може би в България липсва професията агент.   Пишете ли и нещо друго? Отдавна не е излизала В...

Огледалните светове на Маргьорит Дюрас

      Името на М. Дюрас се свързва с литературния феномен „нов роман" през 70-те години на миналия век. Тук ще спомена френските писатели от това направление като Мишел Бютор, Клод Симон, Ален Роб-Грийе, Натали Сарот. Същевременно обаче творчеството на Дюрас се превръща в привилегирован обект на изследване в академичните и психоаналитични среди, като апогеят на интереса към него са 80-те и 90-те години. Доколко Дюрас е ортодоксална представителка на литературната вълна, не е предмет на този текст. Ще спомена само, че книгите, написани от нея през последните двайсет години от живота й, се очакват с интерес, превръщат се в пазарни кампании и литературни събития. Част от творбите й са филмирани от самата нея („Индия Сонг", "Натали Гранж", "Бакстър, Вера Бакстър", "Жената от Ганг", "Морякът от Гибралтар", "Следобедите на г-н Андесмас", "Човекът от Атлантика" и т.н.), други, като „Любовникът", са екранизирани...