Пропускане към основното съдържание

ДНЕВНИК 14


14.

Баланс.  Да обичаш себе си. Абстрактите.
На края на втората година срещнах Надя. И изведнъж за цялата идеосинкраза, в която газех,  се появи събеседник. Тя е удивително човешко същество, защото може да мобилизра целия си капацитет, а в нейния случай той не е малък, за да бъде спътник. Пак като в приказките. Появява се магически персонаж, чиято функция е да помогне на героя да излезе от гората. Дава му вълшебен предмет или му показва пътя. Или съобщава полезна информация. 
Грешката ми в случая с Надя беше, че забравих приказната схема. Тази функция е част от историята и изчезва преди края. Дълго време не й позволявах да изчезне. Вкопчвах се в подадения клон от ръба на блатото. Дори когато вече съвсем нямаше кой да го изтегли. Глупостта няма край.

Така или иначе, през следвашите пет години произнасях монолозите си пред Надя. Спорех пред нея, задавах си въпроси пред нея, отговарях си, плачех, смеех се, молех, страдах. Чух и получих безброй помощи, но и на това дойде краят. 
Чувствах, че изтощавам хората около себе си. А те бяха в капан. Как да се отдалечиш от някого, който е застрашен? Морална дилема. Те балансираха. Опитваха да бъдат и с мен и без мен. А аз не приемах такива неща. Обвинявах, гласно или негласно. Обземаха ме неудържими разрушителни импулси.
И за какво изчете всичко, питах се. Ето каква си. Дивачка. Автентична. Поне в едно бях автентична. В разрушението. 
И пак напред, напред. Моето напред нямаше общо с това да стигнеш донякъде. В един миг само се връщах назад, разрушвах илюзията на театъра на мъдростта.
Такава беше работата, моята работа - да се движа по най-мъчителния възможен начин с всичките грешки на които съм способна. Движех се в рояк от грешки. 
Но може би тъкмо в тях изпитвах една от способностите си, или една от типитчните си черти: aeternum domum (всичко от начало).
Никак не е весело. Играта е опасна, особено ако не я контролираш, както беше в моя случай. Слепешком провокирах ситуации, които да ме отведат към началото на началата, към някаква въображаема точка в отминал момент, където се предполагаше, че уж всичко е наред, тоест - държа възможностите в ръка. 
А постигах само напрегната тъга, нищо не си идваше на мястото, а се трупаше около мен като стени от памук.
Канисков ми напомняше, че имам работа за вършене с хората около мен. 
В йога хората, които ни заобикалят са наши учители. Само че това беше прекомерна мъдрост за мен. Сърцето ми диво се стремеше да докаже нещо свое, нещо, което беше против всички. 
Протест, който не можеше и не можеше да откънти в затворената кутия на тялото ми.
И ето един от аналитичните ми изводи за състоянието тогава: средата, в която съществувах беше активна, а аз се опитвах да я препарирам, да я направя пасивна, да я зануля. Защо? Защото работех само с едната страна на уравнението и поради тази причиня не успявах, както казват счетоводителите, да го “равня”.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Разговор с Албена Стамболова по повод новата й книга Драки и къпини, издадена от Факел

    Не сте от писателите, които се опитват да вадят нова книга всяка година. Колко време мина от написването на „Авантюра, за да мине времето" до този сборник за Боженци? Защо беше тази пауза?   От издаването на последния ми роман минаха 13 години. Много време, през което контекстът на книгозидаването в България бавно се променяше. По-специално - за българските автори. Когато издадох 4 книги между 2001 и 2007 г. ситуацията беше друга. Тогава малки селективни издателства все още провеждаха политика чрез избора си и така създаваха профила си. От около 6-7 години картината е много различна. Издатели охотно приемат да издават, защото имат право на ISBN и авторите си плащат. За мен това не е нормален процес. Трябваше ми време, за да схвана за какво става дума и да открия издателя, който има отношение към това, което издава. Важно е за мен. Имаше моменти, в които си мислех, че издаването на книги вече не ме интересува. За щастие, го преодолях. Защото писането продължа...

Книгите имат своя съдба. Разговор с Албена Стамболова

    Албена, какво се случва с книгата Ви за Боженци, която отдавна е готова? Намери ли тя своя издател?   Книгата за Боженци все още не е издадена, макар че е в готовност от повече от година. Мина през много мои редакции, както и през двама редактори. Но все още не е видяла бял свят. Парадоксалното е, че много читатели и издатели ме питат защо не издавам, а когато заговорим конкретно, се оказва, че или трябва да спечели външно финансиране, или авторът да си плати за издаването и дори за разпространението. Много го правят, може да го направя и аз, но досега нещо ме въздържаше. Книгите ми са излизали в тиражи от 600 до 900 броя, в Америка и Полша по-високи, и нито една от тях не е залежала. Обратно, не мога да намеря дори и един екземпляр, за да подаря, когато ми поискат. Тоест разходите по издаването се изплащат и отгоре от самия тираж. Така че нищо не разбирам. Може би в България липсва професията агент.   Пишете ли и нещо друго? Отдавна не е излизала В...

Огледалните светове на Маргьорит Дюрас

      Името на М. Дюрас се свързва с литературния феномен „нов роман" през 70-те години на миналия век. Тук ще спомена френските писатели от това направление като Мишел Бютор, Клод Симон, Ален Роб-Грийе, Натали Сарот. Същевременно обаче творчеството на Дюрас се превръща в привилегирован обект на изследване в академичните и психоаналитични среди, като апогеят на интереса към него са 80-те и 90-те години. Доколко Дюрас е ортодоксална представителка на литературната вълна, не е предмет на този текст. Ще спомена само, че книгите, написани от нея през последните двайсет години от живота й, се очакват с интерес, превръщат се в пазарни кампании и литературни събития. Част от творбите й са филмирани от самата нея („Индия Сонг", "Натали Гранж", "Бакстър, Вера Бакстър", "Жената от Ганг", "Морякът от Гибралтар", "Следобедите на г-н Андесмас", "Човекът от Атлантика" и т.н.), други, като „Любовникът", са екранизирани...