Пропускане към основното съдържание

ПЪРВО И ПОСЛЕДНО

 

Танцуваха. Музиката на Би Джийз и те танцуваха. Ти ти титити тиии. Тя  се препъваше в дългата си пола, но притискаше детето здраво към гърдите си и се въртеше. Въртяха се двамата. И детето се смееше така, като че ли нищо друго нямаше на света. Този смях замени целия останал живот и всички съмнения дали върши другите неща добре, дали изобщо другите неща бяха или са били някога добре. Детето повтаряше "Ти ти титити тиии". И нямаше нищо друго. Радостта, че бяха един с друг и че бяха попаднали в Ти ти титити тиии.

Подът се усещаше под босите й стъпала. Ту я приемаше, ту я отхвърляше под някакъв неочакван ъгъл и трябваше да наруши ритъма, за да запази равновесие. Колко много живот занапред. В този миг го усетия целия, дълъг, без никакъв край. Детето в ръцете й тежеше и тя го държеше все повече, все повече се свързваше с деня, с тази късна лятна утрин, в която слънцето беше изгряло късно, защото краят на август приближаваше, дори беше дошъл.

Детето усещаше, че се свлича в ръцете й и се хвана за косата й, и тя дълга като полата. Смееха се и ехтяха с музиката. Песента свършваше, но беше дошла и нямаше да си отиде.

Спря да танцува и седна с него върху голямото двойно легло. Светът спря да се върти и за момент и двамата утихнаха. После то стъпи в скута й и започна да подскача върху собствените си крака, които пружинираха неуморно както изобщо си правеха. Тя стана и го сложи в леглото му с прегради, където то моментално се обърна по корем и зарови лицето си във възглавницата. Остави го да си гъргори само и отиде в стаята, в която ходеше, когато искаше да остане сама. Банята. Голямо огледало й показа, че е влязла. Взря се в лицето в огледалото, далечно и бледо като луна, сякаш не беше заслепен от светлина летен ден.

Петте минути с детето беяха отминали, имаше още много, цял живот. Някъде вън хора вършеха нещата, в които се бяха врекли, бяха избрали или ги бяха накарали да изберат. А всичко, което тя правеше, й се струваше приблизително и неточно. Освен този танц на Ти ти титити тиии, най-хубавото и дошло само нещо. Тя беше успяла да го пусне, да, беше го пуснала, беше се отпуснала, беше се поддала и завъртяла насред стаята с детето в ръце, а то изписка от радост, поздрави я, че този път попадна, където трябва. Това нямаше как да се оспори.

Защо тогава не разпознаваше странното лунно лице. Силен вик я сепна и върна към обляната слънчева стая, където детето на четири крака в креватчето се клатеше ритмично и ревеше с пълно гърло.

Взе го в ръце и усети с цялата си сила колко са безпомощни двамата. Тази прегръдка с детето, което не можеше да докосне пода, беше нейният начин да го сложи на крака. Помисли си, че много би искала да го види върху собствените му крака и как двамата, ръка в ръка тръгват, крачат нанякъде. Нанякъде, където всички ги виждат как вървят за ръка и колко са спокойни и уверени. Каза си, че сигурно е очаквала този миг откакто роди детето, а и то май че го знаеше, защото обичаше тя да го държи в ръце и да върви, явно в очакване.

Телефонът пиукаше вече за трети път. Знаеше, че е интересно само докато не погледне кой и какво иска, пише, качва и изпраща. Нямаше да гледа. Беше й все едно.

Пусна отново Би Джийз, както държеше детето в ръце. И то веднага запя Ти ти титити тиии. Това беше първото разпознаване на нейно действие от негова страна. Съвършено и точно. И как оттук нататък да прави само такива неща? И беше ли нужно, а и на кого? Изглежда беше, защото в момента се чувстваше добре, много добре.

Завъртя се и видя, че и полата и косата й се въртяха с тях двамата.

Така щеше да мине животът. С това дете, с тази пола и с тази коса. С музиката в тях двамата.

Във всичко това имаше нещо, което не биваше да бъде виждано от други. Нито от бащата на детето, нито от родители, нито, може би, от приятели. Поне не от приятели с деца. Те двамата бяха преносима, незаконна, неназовима единица. Всички техни фибри го потвърждаваха. В тази единичност имаше красота, красотата на начало без край. На нещо, по-силно от всякакви провали и кривулици, на нещо, невъзможно да бъде откраднато.

Прегръщаше и държеше силата, с която щеше да помете целия си свят, ако той се окажеше твърде обикновен. Колко далече беше от това да е зряла, или разумна, или лоялна, или търпелива или дори добра. Колко малко имаше във всички случаи в живота, колко изчерпаеми бяха те. Отместването на основите, върху които беше израсла, които беше създала сама и върху които се развиваше всеки един от дните й, действаше опияняващо. Гола в космоса. Така ли се чувства силата? Неразумната сила на вихрените поли, коси и ръце. Неразумната сила на елементарната частица.

Вече можеше да отиде и да приготви пюре в кухнята. За сина си, който щеше гръмко да се възмути, когато го върне зад решетките в леглото. Ревът беше категоричен. Не му се сърдеше, с това беше свършено. Разбираше го. И тя ревеше, но в тези ревове оттекваше Ти ти титити тии. Колко просто било.


 

 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Книгите имат своя съдба. Разговор с Албена Стамболова

    Албена, какво се случва с книгата Ви за Боженци, която отдавна е готова? Намери ли тя своя издател?   Книгата за Боженци все още не е издадена, макар че е в готовност от повече от година. Мина през много мои редакции, както и през двама редактори. Но все още не е видяла бял свят. Парадоксалното е, че много читатели и издатели ме питат защо не издавам, а когато заговорим конкретно, се оказва, че или трябва да спечели външно финансиране, или авторът да си плати за издаването и дори за разпространението. Много го правят, може да го направя и аз, но досега нещо ме въздържаше. Книгите ми са излизали в тиражи от 600 до 900 броя, в Америка и Полша по-високи, и нито една от тях не е залежала. Обратно, не мога да намеря дори и един екземпляр, за да подаря, когато ми поискат. Тоест разходите по издаването се изплащат и отгоре от самия тираж. Така че нищо не разбирам. Може би в България липсва професията агент.   Пишете ли и нещо друго? Отдавна не е излизала Ваша книга. Това няк

ЦВЕТАН ТОДОРОВ (1939 - 2017)

  Цветан Тодоров избира за своя територия трансграничните пространства. Не само защото личната му житейска съдба е свързана с тях. Семейството му и страната, в която се е родил и израснал, остават от едната страна на "завесата", докато професионалният му път, а после и личният живот, се преплитат отвъд нея. През годините на неговото мигриране от изток на запад, актуалната тенденция в областта на интереса му е структурализмът. От затворената доктрина на арестуваните съдържания, каквото представлява т.н. социалистическият реализъм, предписващ идеосюжетите в изкуствата, Тодоров попада в алгоритмите на Сосюр и Якобсон в лингвистиката, социологията, етнологията, литературната наука, по- късно - психологията и философията, историята. Тогава започва да създава собствената си планета, чиято маса прогресивно се увеличава - планетата Тодоров, запазена марка за неуязвим авторитет, ерудиция, отговорност, почтеност, проницателност, логика, финес. В конфликта на бинарните опозици

Книгата или човекът. Веселина Василева

  Неизвестно по какви причини, докато четох новата книга на Албена Стамболова „Драки и къпини“, не можех да се откача от праховитите цветове на една друга нейна книга, издадена през 2004 г. – „Боледуване в смъртта“. Може би защото още в началото се казваше, че пътят към Боженци, „който се спуска сякаш в долната земя“, е в цвят „сива охра“, може би и защото се разказваше за къща. Свързвах ги и по друга причина – книгата на Маргьорит Дюрас прилича на пощенска картичка – книгата на Албена Стамболова директно вкарваше пощенската картичка в разказите си. И дори в този, в който се говори за „невидимата къща“. Много хора ще очакват от книгата точно това – да разгледат каквото тя показва – и ще го получат. Албена Стамболова е щедър към читателите си автор – във всичките си книги. Добре ще е, ако издателствата, които се грижат за българската литература, ги преиздадат, защото са отдавна изчерпани, а те, освен добра литература, са и още по-добра литературна теория – „Многоточия“, „Хоп-хоп звезд