Пропускане към основното съдържание

20 въпроса: Албена Стамболова


Новата й книга "Драки и къпини" излезе по-рано това лято


Албена Стамболова е писателка и психоаналитик. Новата й книга, сборникът от поезия в проза и рисунки "Драки и къпини", излезе по-рано това лято (изд. "Факел"), с оформление от Надежда Олег Ляхова. В момента Стамболова пише нов роман, четвърти за нея, и завършва изследване върху вълшебните приказки.

Като преводачка от френски тя е работила по трудове на Цветан Тодоров, Клод Леви Строс и Юлия Кръстева, при която завършва докторантура в Париж.


Като какъв човек се определяте?

Като неопределен. Като вода, която търси пролуки. В по-млади години се надявах да съм умна и да се науча да бъда нещо, наречено "себе си". И досега това "себе си" е загадка за мен.


Нещото, в което вярвате абсолютно?


В това, че всеки е умен. Че всеки има талант. И от това дали ще попадне в ума и таланта си зависи дали ще е и добър.


Любимият ви момент от деня?

Както казват французите: entre chien et loup (между кучето и вълка). Това е моментът, когато денят бавно пристъпва към нощта и сякаш се чуди дали ще успее да се превърне в нея. Преходният момент.


Най-голямото предизвикателство във вашата работа?

Да я свърша. Обичам да правя по няколко неща едновременно, защото се интересувам детективски да откривам връзките между тях. От което, разбира се, страда завършването на въпросната работа.

Как бихте обяснили това, което правите, на едно 5-годишно дете?

Отварям вратите на стаи, в които има различни съкровища. Търся онова, което е за мен, защото ще го позная, когато го видя.


Как си почивате?

Според това, от което съм уморена. Любима почивка е да се видя с хора, които обичам. В други случаи - тротинетка в града, ходене в планината, плуване в морето. Съзерцателно наблюдение на хора и неща, които не съм аз.


Какво ви зарежда?

Книгите. Винаги попадам на нужната ми в момента книга. Тази магия я владея от дете. Тя ме спасява.

Какво ви разсмива?

Всичко. Но невинаги го показвам.


Какво ви натъжава?

Че хората в света не се чувстват достатъчно свързани помежду си.


Какво ви вбесява?

Неспособността, невъзможността да се разбера с някого.

Личност, на която се възхищавате?

Възрастните хора. Децата. Хората, преодолели невъзможното, за да постигнат нещо. Хората, които спасяват други хора. Не цитирам имена, защото харесвам повече нарицателните имена, отколкото собствените.


Кое свое качество харесвате най-много?

Това, че съм без качества. Парадоксално е, но е съвсем честно. Ако непременно трябва да посоча - това, че умея да плача.


А кое никак не харесвате и бихте искали да промените?

Ненавиждам у себе си това, че се страхувам. Че понякога не успявам да се обърна, да погледа страха си в очите и да му кажа: "хайде, ела да те видя".

Каква суперсила бихте искали да притежавате?

Да мога да помагам където и на когото трябва. Да съумявам да бъда до децата си, докато имат нужда от мен.


Последният подарък, който направихте/получихте?

Да се видя с човек, който има нужда от мен. Да видя човек, с когото имам нужда да се видя.


Три места в интернет, които посещавате най-често?


Carin.info, Le Monde, dnevnik.bg.


Къде бихте искали да живеете?

В Сиракуза.


Коя е последната книга, която прочетохте?

Надежда Радулова. "Малкият свят, големият свят".


Най-интересното място, на което сте били?

Още не съм била там. Навсякъде ми е интересно, дори вкъщи.


Мото или цитат, близък до философията ви за живота?


Vos manetis, ego abeo (Вие останете, аз напускам).

Публикувано в:

 https://www.capital.bg/moiat_capital/lica/2020/08/28/4106927_20_vuprosa_albena_stambolova/

Коментари

Популярни публикации от този блог

Книгата или човекът. Веселина Василева

  Неизвестно по какви причини, докато четох новата книга на Албена Стамболова „Драки и къпини“, не можех да се откача от праховитите цветове на една друга нейна книга, издадена през 2004 г. – „Боледуване в смъртта“. Може би защото още в началото се казваше, че пътят към Боженци, „който се спуска сякаш в долната земя“, е в цвят „сива охра“, може би и защото се разказваше за къща. Свързвах ги и по друга причина – книгата на Маргьорит Дюрас прилича на пощенска картичка – книгата на Албена Стамболова директно вкарваше пощенската картичка в разказите си. И дори в този, в който се говори за „невидимата къща“. Много хора ще очакват от книгата точно това – да разгледат каквото тя показва – и ще го получат. Албена Стамболова е щедър към читателите си автор – във всичките си книги. Добре ще е, ако издателствата, които се грижат за българската литература, ги преиздадат, защото са отдавна изчерпани, а те, освен добра литература, са и още по-добра литературна теория – „Многоточия“, „Хоп-хоп звезд

Книгите имат своя съдба. Разговор с Албена Стамболова

    Албена, какво се случва с книгата Ви за Боженци, която отдавна е готова? Намери ли тя своя издател?   Книгата за Боженци все още не е издадена, макар че е в готовност от повече от година. Мина през много мои редакции, както и през двама редактори. Но все още не е видяла бял свят. Парадоксалното е, че много читатели и издатели ме питат защо не издавам, а когато заговорим конкретно, се оказва, че или трябва да спечели външно финансиране, или авторът да си плати за издаването и дори за разпространението. Много го правят, може да го направя и аз, но досега нещо ме въздържаше. Книгите ми са излизали в тиражи от 600 до 900 броя, в Америка и Полша по-високи, и нито една от тях не е залежала. Обратно, не мога да намеря дори и един екземпляр, за да подаря, когато ми поискат. Тоест разходите по издаването се изплащат и отгоре от самия тираж. Така че нищо не разбирам. Може би в България липсва професията агент.   Пишете ли и нещо друго? Отдавна не е излизала Ваша книга. Това няк

ЦВЕТАН ТОДОРОВ (1939 - 2017)

  Цветан Тодоров избира за своя територия трансграничните пространства. Не само защото личната му житейска съдба е свързана с тях. Семейството му и страната, в която се е родил и израснал, остават от едната страна на "завесата", докато професионалният му път, а после и личният живот, се преплитат отвъд нея. През годините на неговото мигриране от изток на запад, актуалната тенденция в областта на интереса му е структурализмът. От затворената доктрина на арестуваните съдържания, каквото представлява т.н. социалистическият реализъм, предписващ идеосюжетите в изкуствата, Тодоров попада в алгоритмите на Сосюр и Якобсон в лингвистиката, социологията, етнологията, литературната наука, по- късно - психологията и философията, историята. Тогава започва да създава собствената си планета, чиято маса прогресивно се увеличава - планетата Тодоров, запазена марка за неуязвим авторитет, ерудиция, отговорност, почтеност, проницателност, логика, финес. В конфликта на бинарните опозици