Пропускане към основното съдържание

ШУМА

 

 

Дебелият килим от ръждива шума. Нещо, съставено от отделни, различни, станали крехки и чупливи листа. Всеки лист е история, история на пролетта, лятото и есента. Собствената си история на пъпка до пергаментовия си цвят. Тази трансформация на дървесния лист е нещо любимо и интимно, като завивка за човеци, направена, за да се сгушиш в гнездото на края си. В краваения си край на мека какавида.

В есенния килим от шума има много въздух, той е безкрайна повърхност от чупки, които се чупят при всеки дъх на вятъра и се размножават в прашинки, пръснати в света. Той пее, пее и говори с теб, докато вятърът го повдига от единия край, докато ходиш и заравяш крака в него, докато тъпчеш хрускащата му сухота. Гласът на килима от шума е неповторим, той шуми напевно и бучи във въздуха, когато вятърът повдигне края му. Може да се завърти като пумпал в тънки спирали и да се премести докато го гледаш как шуми. Красив е като светлината в безкрайната си подвижност, разпада се и се уплътнява , жив е, съставен от цели листа, от залепнали и мокри стиски листа, от половини и четвъртини листа, от парченца листа, изгубили жилките си.

По този килим ходеше сега, заслушан в шепнещия му глас. Краката му потъваха и изплуваха, сякаш не крака на човек, а плавници на водно създание. Хипнотизираше го това, че многоцветната подвижна маса се държеше като вода, а беше твърда и остра. Усещаше меката земя под листата, които не й позволяваха да изсъхне и да се втвърди. Пределната сухота на листното покривало й пречеше да изсъхне. Знаеше, че е черна и камениста, отгатваше я с ходилата си, но не я виждаше. Това правеше ходенето в листата почти опасно, хлъзгаво, изпълнено с внезапни послания какво се случва там долу, в невидимото. Килимът само привидно беше килим, пропускаше през себе си към друга повърхност, което водеше друг живот, никак не изглеждащ.

Седна на пейката и продължи да се взира в листата. Очите му не се откъсваха от тях като че ли искаха да проумеят нещо, но не знаеха какво. Може би искаше да разбере какво съсредоточаваше и поглъщаше вниманието му без да предлага нищо в замяна. Не можеше да се насити на шумящите листа, които сякаш никога нямаше да му омръзнат. Не категоризираната им агрегатност им придаваше непристъпна автономност. Помисли си, че ако сега се наведе и се опита да ги вземе в шепи, да ги събере и оформи, да проникне през тях, нямаше да успее, само щеше да докосне, навярно, другата невидима повърхност. Толкова. Те нямаше да му позволят да направи нещо с тях, освен да зарови ръце, както ставаше с краката му. Можеше да събере част от тях в чанта, но наглед щеше да е като че ли нищо не беше направил.

Мислеше какво ли би станало, ако легне в тях. Представи си себе си на земята по гръб, после по корем. Нищо. Ако легнеше, нямаше да ги усети повече, отколкото сега докато ги гледа. Просто щеше да е легнал върху килима от листа, те щяха пак така да шумят и пукат в монотонно многогласие.

Как ли става така, че се събират по много на едни места, а на други не? Ветрове, въздушни течения, вдлъбнатини. Не, тук например, беше на върха на хълмово възвишение, а листата се стелеха както горе, така и надолу по склона. Можеше да се изтърколи по тях, ако не се страхуваше от остри каменни ръбове, скрити отдолу.

Не можеше да се отърве от усещането, че листата вършеха нещо. Гниеха, това всеки го знае, но този процес не можеше да се наблюдава в реално време. Нещо протичаше. Уж бяха мъртви листа, а продължаваха да водят живот, друг живот. По невидим начин се превръщаха в онова, което беше под тях и което не се виждаше. Това ли го интригуваше? Та нали в гората това е непрекъснат процес, във влажните й сенки непрекъснато материята потъва в собствения си компост и се превръща в плодоносна матрица.

Шептят си. Ето какво правят. Говорят на езика си на листа, на уж мъртви листа. За дадения им предишен и сегашен живот. Не шумолят, а шептят. В звука им, в дългия и непредвидим шум, който му беше позволено да дочува, се сливат гласовете на безбройните разноцветни листа. Заети са да си разказват истории. Разказваха си безкрайните бахови вариации за пиано, а вятърът ги подхващаше и ги разнасяше. И те започваха отново, в новото си шептящо множество.

Правеха това, което всяко създание на света прави със себе си, съществуваха, докато съществуват. На старите и на новите места, с други стари по-нови листа, които прииждаха от дърветата или кой знае откъде. Бяха чупливи и се разпадаха, но докато се разпадат разказваха истории, а новодошлите ги слушаха, докато не започнат и те. И когато историите свършваха, вятърът ги отвяваше на новото място, за да продължат с други.

Потопи отново ръцете си в килима и усети историите.

 


Коментари

Популярни публикации от този блог

Книгите имат своя съдба. Разговор с Албена Стамболова

    Албена, какво се случва с книгата Ви за Боженци, която отдавна е готова? Намери ли тя своя издател?   Книгата за Боженци все още не е издадена, макар че е в готовност от повече от година. Мина през много мои редакции, както и през двама редактори. Но все още не е видяла бял свят. Парадоксалното е, че много читатели и издатели ме питат защо не издавам, а когато заговорим конкретно, се оказва, че или трябва да спечели външно финансиране, или авторът да си плати за издаването и дори за разпространението. Много го правят, може да го направя и аз, но досега нещо ме въздържаше. Книгите ми са излизали в тиражи от 600 до 900 броя, в Америка и Полша по-високи, и нито една от тях не е залежала. Обратно, не мога да намеря дори и един екземпляр, за да подаря, когато ми поискат. Тоест разходите по издаването се изплащат и отгоре от самия тираж. Така че нищо не разбирам. Може би в България липсва професията агент.   Пишете ли и нещо друго? Отдавна не е излизала Ваша книга. Това няк

ЦВЕТАН ТОДОРОВ (1939 - 2017)

  Цветан Тодоров избира за своя територия трансграничните пространства. Не само защото личната му житейска съдба е свързана с тях. Семейството му и страната, в която се е родил и израснал, остават от едната страна на "завесата", докато професионалният му път, а после и личният живот, се преплитат отвъд нея. През годините на неговото мигриране от изток на запад, актуалната тенденция в областта на интереса му е структурализмът. От затворената доктрина на арестуваните съдържания, каквото представлява т.н. социалистическият реализъм, предписващ идеосюжетите в изкуствата, Тодоров попада в алгоритмите на Сосюр и Якобсон в лингвистиката, социологията, етнологията, литературната наука, по- късно - психологията и философията, историята. Тогава започва да създава собствената си планета, чиято маса прогресивно се увеличава - планетата Тодоров, запазена марка за неуязвим авторитет, ерудиция, отговорност, почтеност, проницателност, логика, финес. В конфликта на бинарните опозици

Книгата или човекът. Веселина Василева

  Неизвестно по какви причини, докато четох новата книга на Албена Стамболова „Драки и къпини“, не можех да се откача от праховитите цветове на една друга нейна книга, издадена през 2004 г. – „Боледуване в смъртта“. Може би защото още в началото се казваше, че пътят към Боженци, „който се спуска сякаш в долната земя“, е в цвят „сива охра“, може би и защото се разказваше за къща. Свързвах ги и по друга причина – книгата на Маргьорит Дюрас прилича на пощенска картичка – книгата на Албена Стамболова директно вкарваше пощенската картичка в разказите си. И дори в този, в който се говори за „невидимата къща“. Много хора ще очакват от книгата точно това – да разгледат каквото тя показва – и ще го получат. Албена Стамболова е щедър към читателите си автор – във всичките си книги. Добре ще е, ако издателствата, които се грижат за българската литература, ги преиздадат, защото са отдавна изчерпани, а те, освен добра литература, са и още по-добра литературна теория – „Многоточия“, „Хоп-хоп звезд