Пропускане към основното съдържание

Авантюра за любители на свободата. Амелия Личева

 

"Авантюра, за да мине времето" е може би най-амбициозният роман на Албена Стамболова, който успява да доразвие теми, подети в първите й романи. От "Това е както става" заимства изчистения стил, разказването за любовта в стил Дюрас - кинематографично, пестеливо и с много внушения, на ръба на приказното. От "Хоп-хоп звездите" възприема овладяното сюжетиране, погледа към живота на възрастите, желанието за сговаряне на поколенията и обръщането към съвременното. Но тук като че ли всичко е по-сложно, с повече пластове, с повече аналогии към типове разказване в модерната литература и с желание да се съвместят темите за търсенето на пътя, но и на времето, за следите, за сънищата, за подвижните идентичности, за качествените повишения, за изборите, екзистенциите и съдбата.

 

В романа си Албена Стамболова разказва за момиче, което опитва да върне времето назад и да прозре историята на своя род - на родителите си, които не познава, защото майка й е загинала при катастрофа, а баща й има друго семейство, на леля си и на баба си, предпочели мълчанието, но и за този баща, който преоткрива липсващата си дъщеря и преподрежда света си. Става дума и за едно момче, което, търсейки любовта, намира себе си. Накратко, имаме вечната история за децата и родителите, видяна през очите на професионален психолог, защото Албена Стамболова е и това.

 

За новия роман на Албена Стамболова са характерни разслояванията - на световете и хората. Светът присъства с настоящето си, но и с измеренията на дигиталното, на сънищата, на спомените. Всички тези "зони" маркират различни територии на присъствие, оформят понякога странни връзки и разширяват до максимум възможностите на повествованието да оформи една картина на съвремието, в която хората живеят в паралелни светове.

 

"Авантюра, за да мине времето" държи много и на срещите на поколенията, на срещите изобщо, които водят до познание и самопознание, и които гарантират пълнота, яснота, прозрения. Защото за всички герои в романа - и за младите Мишо и Малина, и за поколението на техните родители, и за бабите им, се оказва, че няма нищо по-важно от срещата с истината. Под влияние на младите, които имат смелостта да приемат сигналите на света и да обитават всички възможни пространства, възрастните постепенно разбират (а понякога и приемат), че съдбата не може да бъде редена насила, че няма тайни, които да останат скрити, и че свободата никога не може да бъде ограничена. И това е може би най-важното послание на романа - идват нови поколения, които не са обременени и които имат силата да понасят свободата и да живеят по законите й.

 

И най-сетне, романът на Албена Стамболова е жестово обръщане към младите, към техните интереси, към свързаностите, които ги водят, към тяхното различие, към новите им вкусове. С това отваря и съвременния български роман към теми, които му гарантират по-голяма читателска аудитория и европейска конвертируемост.

 

Публикувано в:

https://www.capital.bg/light/revju/knigi/2008/01/17/448849_avantjura_za_ljubiteli_na_svobodata/


Коментари

Популярни публикации от този блог

Разговор с Албена Стамболова по повод новата й книга Драки и къпини, издадена от Факел

    Не сте от писателите, които се опитват да вадят нова книга всяка година. Колко време мина от написването на „Авантюра, за да мине времето" до този сборник за Боженци? Защо беше тази пауза?   От издаването на последния ми роман минаха 13 години. Много време, през което контекстът на книгозидаването в България бавно се променяше. По-специално - за българските автори. Когато издадох 4 книги между 2001 и 2007 г. ситуацията беше друга. Тогава малки селективни издателства все още провеждаха политика чрез избора си и така създаваха профила си. От около 6-7 години картината е много различна. Издатели охотно приемат да издават, защото имат право на ISBN и авторите си плащат. За мен това не е нормален процес. Трябваше ми време, за да схвана за какво става дума и да открия издателя, който има отношение към това, което издава. Важно е за мен. Имаше моменти, в които си мислех, че издаването на книги вече не ме интересува. За щастие, го преодолях. Защото писането продължа...

Книгите имат своя съдба. Разговор с Албена Стамболова

    Албена, какво се случва с книгата Ви за Боженци, която отдавна е готова? Намери ли тя своя издател?   Книгата за Боженци все още не е издадена, макар че е в готовност от повече от година. Мина през много мои редакции, както и през двама редактори. Но все още не е видяла бял свят. Парадоксалното е, че много читатели и издатели ме питат защо не издавам, а когато заговорим конкретно, се оказва, че или трябва да спечели външно финансиране, или авторът да си плати за издаването и дори за разпространението. Много го правят, може да го направя и аз, но досега нещо ме въздържаше. Книгите ми са излизали в тиражи от 600 до 900 броя, в Америка и Полша по-високи, и нито една от тях не е залежала. Обратно, не мога да намеря дори и един екземпляр, за да подаря, когато ми поискат. Тоест разходите по издаването се изплащат и отгоре от самия тираж. Така че нищо не разбирам. Може би в България липсва професията агент.   Пишете ли и нещо друго? Отдавна не е излизала В...

Огледалните светове на Маргьорит Дюрас

      Името на М. Дюрас се свързва с литературния феномен „нов роман" през 70-те години на миналия век. Тук ще спомена френските писатели от това направление като Мишел Бютор, Клод Симон, Ален Роб-Грийе, Натали Сарот. Същевременно обаче творчеството на Дюрас се превръща в привилегирован обект на изследване в академичните и психоаналитични среди, като апогеят на интереса към него са 80-те и 90-те години. Доколко Дюрас е ортодоксална представителка на литературната вълна, не е предмет на този текст. Ще спомена само, че книгите, написани от нея през последните двайсет години от живота й, се очакват с интерес, превръщат се в пазарни кампании и литературни събития. Част от творбите й са филмирани от самата нея („Индия Сонг", "Натали Гранж", "Бакстър, Вера Бакстър", "Жената от Ганг", "Морякът от Гибралтар", "Следобедите на г-н Андесмас", "Човекът от Атлантика" и т.н.), други, като „Любовникът", са екранизирани...