Пропускане към основното съдържание

Стилът Албена Стамболова. Амелия Личева

 

Точно преди година се появи първият роман на Албена Стамболова "Това е както става" и веднага се превърна в събитието на 2002. Нещо повече, стана един от безспорните и емблематични за писането на 90-те романи. При това няма да кажа на женското писане на 90-те, а като цяло на българското романово писане от периода. Защото Албена Стамболова не може да бъде етикетирана просто като автор, който "попълва" женската традиция, както е с част от дебютиралите през 90-те писателки. Нито пък книгите й спадат към онази линия в писането от края на века, която удвоява теоретичните си занимания във фикции и се опитва, доколкото може, да уплътни някоя литературоведска решетка. Албена Стамболова спокойно може да се нарече романистка, професионален писател, който - ще си позволя да го изтъкна - при една добра реклама - би могъл да се превърне в първия реално четен български писател в последните години. Защото романите й - въпреки експерименталността на първия, въпреки особения и много изискан стил и на двата, - са насочени към широка читателска аудитория, към читатели, които все още не са отвикнали да завършват деня си с книга. И които са убедени, че романът не трябва да ги мъчи, а трябва леко да им върви...

 

Вторият роман на Албена Стамболова "Хоп-хоп звездите", който от 10-ина дена е на пазара, по категоричен начин потвърждава казаното по-горе. И ако "Това е както става" има основания да бъде причисляван и към по-естетското, елитарно, експериментално писане, "Хоп-хоп звездите" е точно липсващият български роман за днешния ден, който може да бъде четен както от естетите, така и просто от любители. Защото романът е сюжетен, събира множество фабули и множество гледни точки към съвремието, отваря се към болни теми за България днес - сблъсъкът на поколенията (сблъсък между консервативното и реформаторското, между "побитите камъни" и номадите), а оттам и сблъсъкът на различни начини на живот, манталитети, психики, позиции; индиректно открехва и към темата за промяната и измеренията й в рамките на конкретните човешки съществувания. Той е роман, както го определя самата авторка - посветен на живота на възрастните хора в България, а оттук и неговата екзистенциалност, съсредоточаването върху упражненията по умиране, върху въпроса как се напуска светът, без да напуснеш "себе си" и какво е това "себе си", и как се работи с човешкото в себе си, как се дисциплинира духът, как се научава "да можеш да не преживяваш като недоимък това, което други притежават". И най-сетне, "Хоп-хоп звездите" е и роман за паметта, за всичко онова и всички ония, които остават "незаобиколими" някъде в нас, в непреодолимото, и които носим "болезнено като хронична болка".

 

Казах, че двата романа на Албена Стамболова са много различни и това е голямо достойнство. Защото рискът при един хубав дебют е следващите книги или да са по-слаби, или да са копие на първата. Но добрият писател - и това е азбучна истина - създава различни книги като направа, сюжет, модели на писане... И Албена Стамболова е постигнала тъкмо това. "Хоп-хоп звездите" е много различна книга и в същото време тя е не по-малко добра (а може би е и по-добра) от първия й роман. Което отново потвърждава наблюдението, че в нейно лице имаме едно от най-представителните имена в българската съвременна проза.

 

В същото време, ако има нещо, което обединява романите на Стамболова, това е стилът, ще си позволя да го нарека стила "Албена Стамболова". Стил, който разчита на лапидарността, който до максимум очуднява и оголва езика, който преобръща традиционни значения, реплики, клишета, който изобщо обръща смисъла, който едновременно отсича и отваря към тълкувания, който умее да говори за сериозното по хашлашки (когато се налага) и владее и събира различните регистри и тоналности на гласа, който е лек в оня смисъл на лекото писане, което създава усещане, че е "по природа" мотивирано, че казаното чрез него е казано по възможно най-добрия начин. И който разпъва думите между абсолютните крайности, за да се отворят бездните зад езика и за да се тръгне към бавното и упорито затваряне на зева между думите и нещата, когато е възможно нещата да станат такива, каквито трябва да са.

 


 

 

Публикувано в:

 http://www.online.bg/kultura/my_html/2297/book.htm

Коментари

Популярни публикации от този блог

Разговор с Албена Стамболова по повод новата й книга Драки и къпини, издадена от Факел

    Не сте от писателите, които се опитват да вадят нова книга всяка година. Колко време мина от написването на „Авантюра, за да мине времето" до този сборник за Боженци? Защо беше тази пауза?   От издаването на последния ми роман минаха 13 години. Много време, през което контекстът на книгозидаването в България бавно се променяше. По-специално - за българските автори. Когато издадох 4 книги между 2001 и 2007 г. ситуацията беше друга. Тогава малки селективни издателства все още провеждаха политика чрез избора си и така създаваха профила си. От около 6-7 години картината е много различна. Издатели охотно приемат да издават, защото имат право на ISBN и авторите си плащат. За мен това не е нормален процес. Трябваше ми време, за да схвана за какво става дума и да открия издателя, който има отношение към това, което издава. Важно е за мен. Имаше моменти, в които си мислех, че издаването на книги вече не ме интересува. За щастие, го преодолях. Защото писането продължа...

Книгите имат своя съдба. Разговор с Албена Стамболова

    Албена, какво се случва с книгата Ви за Боженци, която отдавна е готова? Намери ли тя своя издател?   Книгата за Боженци все още не е издадена, макар че е в готовност от повече от година. Мина през много мои редакции, както и през двама редактори. Но все още не е видяла бял свят. Парадоксалното е, че много читатели и издатели ме питат защо не издавам, а когато заговорим конкретно, се оказва, че или трябва да спечели външно финансиране, или авторът да си плати за издаването и дори за разпространението. Много го правят, може да го направя и аз, но досега нещо ме въздържаше. Книгите ми са излизали в тиражи от 600 до 900 броя, в Америка и Полша по-високи, и нито една от тях не е залежала. Обратно, не мога да намеря дори и един екземпляр, за да подаря, когато ми поискат. Тоест разходите по издаването се изплащат и отгоре от самия тираж. Така че нищо не разбирам. Може би в България липсва професията агент.   Пишете ли и нещо друго? Отдавна не е излизала В...

ЦВЕТАН ТОДОРОВ (1939 - 2017)

  Цветан Тодоров избира за своя територия трансграничните пространства. Не само защото личната му житейска съдба е свързана с тях. Семейството му и страната, в която се е родил и израснал, остават от едната страна на "завесата", докато професионалният му път, а после и личният живот, се преплитат отвъд нея. През годините на неговото мигриране от изток на запад, актуалната тенденция в областта на интереса му е структурализмът. От затворената доктрина на арестуваните съдържания, каквото представлява т.н. социалистическият реализъм, предписващ идеосюжетите в изкуствата, Тодоров попада в алгоритмите на Сосюр и Якобсон в лингвистиката, социологията, етнологията, литературната наука, по- късно - психологията и философията, историята. Тогава започва да създава собствената си планета, чиято маса прогресивно се увеличава - планетата Тодоров, запазена марка за неуязвим авторитет, ерудиция, отговорност, почтеност, проницателност, логика, финес. В конфликта на бинарните опозици...