Пропускане към основното съдържание

История Първа. Домино. История Втора. Думи

Не знам как случи се така,
че вече станахме приятели.
И ето -  протегна се малка ръка,
И пипна и хвана ръката ми.

Здравей ти, момченце, дошло от небето!
Не-е, аз не от небето.
а от мама и тати. И ето,
ще дам да ме гушнеш ..., е не, но може ... мечето!

Смее се той и смея се аз,
и вече изпадам чак във захлас,
Но Сашко, защото така му е името не само във стих,
ме гледа и казва “Ела!”. Но не бих 

и повярвала, или помислила,
колко ли лошо е детето да писне,
или да му писне от разни любезности
от възрасти разни събрани нелепости.


Показвам кутия една от дърво,
тежка, червена и дрънка отвътре.
Обръща я мигом и без колебание
изсипва навън онова съдържание,

От плочки на домино, слонова кост,
Да види защо ли се леят и пеят,
как само потракват и колко са много!
И колко са звучни, и гладки и ... сладки!

И рови и крие ръцете си в тях,
докато баба му Бена стане за смях.
Защо ли изобщо си мисля, че зная
как се играе на домино. Т’ва е!




История Втора. Думи.

Коко е това? - Лампа.
Коко е това? - Лампа
Коко е това? - Лампа на дядо.

Коко става? - ???
Коко става? - Нищо, Саши,
гледаме лампата.

И така седим и си говрим,
играем на въпроси и отговори.
Това е леглото на дядо,
а онова е на дядо музиката.

И каква музика само е
тази неочаквана игра сашкова,
колкото повече прашно е,
Толкова повече думите страшни са.

Рисувам с пръст и си казвам
защо не изчисти? Детето,
нали знаеше, че ще дойде
и ще иска да влезе навсякъде?

Из всичките много ъгли
със забравена седмична прах.
Останаха ценни думите
написани в нашия страх.

Защото той влиза и търси
думи навсякъде, в тъмното даже.
А те пък го чакат, за да му кажат,
“Не бой се, ние сме твоите стражи!”
 
 



Коментари

Популярни публикации от този блог

Разговор с Албена Стамболова по повод новата й книга Драки и къпини, издадена от Факел

    Не сте от писателите, които се опитват да вадят нова книга всяка година. Колко време мина от написването на „Авантюра, за да мине времето" до този сборник за Боженци? Защо беше тази пауза?   От издаването на последния ми роман минаха 13 години. Много време, през което контекстът на книгозидаването в България бавно се променяше. По-специално - за българските автори. Когато издадох 4 книги между 2001 и 2007 г. ситуацията беше друга. Тогава малки селективни издателства все още провеждаха политика чрез избора си и така създаваха профила си. От около 6-7 години картината е много различна. Издатели охотно приемат да издават, защото имат право на ISBN и авторите си плащат. За мен това не е нормален процес. Трябваше ми време, за да схвана за какво става дума и да открия издателя, който има отношение към това, което издава. Важно е за мен. Имаше моменти, в които си мислех, че издаването на книги вече не ме интересува. За щастие, го преодолях. Защото писането продължа...

Книгите имат своя съдба. Разговор с Албена Стамболова

    Албена, какво се случва с книгата Ви за Боженци, която отдавна е готова? Намери ли тя своя издател?   Книгата за Боженци все още не е издадена, макар че е в готовност от повече от година. Мина през много мои редакции, както и през двама редактори. Но все още не е видяла бял свят. Парадоксалното е, че много читатели и издатели ме питат защо не издавам, а когато заговорим конкретно, се оказва, че или трябва да спечели външно финансиране, или авторът да си плати за издаването и дори за разпространението. Много го правят, може да го направя и аз, но досега нещо ме въздържаше. Книгите ми са излизали в тиражи от 600 до 900 броя, в Америка и Полша по-високи, и нито една от тях не е залежала. Обратно, не мога да намеря дори и един екземпляр, за да подаря, когато ми поискат. Тоест разходите по издаването се изплащат и отгоре от самия тираж. Така че нищо не разбирам. Може би в България липсва професията агент.   Пишете ли и нещо друго? Отдавна не е излизала В...

Между големия и малкия разказ. Коментари върху текстовата организация на „Аз, Анна Комнина“ от Вера Мутафчиева

        В този семинар се опитваме да разговаряме върху начина, по който Вера Мутафчиева изгражда своите исторически и литературни текстове. Избрах да разсъждавам върху присъствието и пресичането (засечките, би казала В. М.) на двата типа дискурсивност в романа „Аз, Анна Комнина“, който би могъл да се нарече исторически роман, доколкото в него е разказан животът на историческа личност, дъщеря, внучка и съпруга на василевси от епохата на Алекси Комнин, както и исторически автор на хрониката „Алексиада“.   Едва ли за някого е останала незабелязана характерната за Вера Мутафчиева присмехулност. Тя не е присъща само на личността на авторката, но и на текстовете й. Отбелязвам това в самото начало, тъй като именно присмехулството, или по-скоро неговата непреодолимост, маркира спецификата на прозата на Вера Мутафчиева. Избрах присмехулството, а не сатирата, иронията, сарказма, защото те са литературни фигури, а то е по-близко като понятие ...