Пропускане към основното съдържание

История Първа. Домино. История Втора. Думи

Не знам как случи се така,
че вече станахме приятели.
И ето -  протегна се малка ръка,
И пипна и хвана ръката ми.

Здравей ти, момченце, дошло от небето!
Не-е, аз не от небето.
а от мама и тати. И ето,
ще дам да ме гушнеш ..., е не, но може ... мечето!

Смее се той и смея се аз,
и вече изпадам чак във захлас,
Но Сашко, защото така му е името не само във стих,
ме гледа и казва “Ела!”. Но не бих 

и повярвала, или помислила,
колко ли лошо е детето да писне,
или да му писне от разни любезности
от възрасти разни събрани нелепости.


Показвам кутия една от дърво,
тежка, червена и дрънка отвътре.
Обръща я мигом и без колебание
изсипва навън онова съдържание,

От плочки на домино, слонова кост,
Да види защо ли се леят и пеят,
как само потракват и колко са много!
И колко са звучни, и гладки и ... сладки!

И рови и крие ръцете си в тях,
докато баба му Бена стане за смях.
Защо ли изобщо си мисля, че зная
как се играе на домино. Т’ва е!




История Втора. Думи.

Коко е това? - Лампа.
Коко е това? - Лампа
Коко е това? - Лампа на дядо.

Коко става? - ???
Коко става? - Нищо, Саши,
гледаме лампата.

И така седим и си говрим,
играем на въпроси и отговори.
Това е леглото на дядо,
а онова е на дядо музиката.

И каква музика само е
тази неочаквана игра сашкова,
колкото повече прашно е,
Толкова повече думите страшни са.

Рисувам с пръст и си казвам
защо не изчисти? Детето,
нали знаеше, че ще дойде
и ще иска да влезе навсякъде?

Из всичките много ъгли
със забравена седмична прах.
Останаха ценни думите
написани в нашия страх.

Защото той влиза и търси
думи навсякъде, в тъмното даже.
А те пък го чакат, за да му кажат,
“Не бой се, ние сме твоите стражи!”
 
 



Коментари

Популярни публикации от този блог

Разговор с Албена Стамболова по повод новата й книга Драки и къпини, издадена от Факел

    Не сте от писателите, които се опитват да вадят нова книга всяка година. Колко време мина от написването на „Авантюра, за да мине времето" до този сборник за Боженци? Защо беше тази пауза?   От издаването на последния ми роман минаха 13 години. Много време, през което контекстът на книгозидаването в България бавно се променяше. По-специално - за българските автори. Когато издадох 4 книги между 2001 и 2007 г. ситуацията беше друга. Тогава малки селективни издателства все още провеждаха политика чрез избора си и така създаваха профила си. От около 6-7 години картината е много различна. Издатели охотно приемат да издават, защото имат право на ISBN и авторите си плащат. За мен това не е нормален процес. Трябваше ми време, за да схвана за какво става дума и да открия издателя, който има отношение към това, което издава. Важно е за мен. Имаше моменти, в които си мислех, че издаването на книги вече не ме интересува. За щастие, го преодолях. Защото писането продължа...

Книгите имат своя съдба. Разговор с Албена Стамболова

    Албена, какво се случва с книгата Ви за Боженци, която отдавна е готова? Намери ли тя своя издател?   Книгата за Боженци все още не е издадена, макар че е в готовност от повече от година. Мина през много мои редакции, както и през двама редактори. Но все още не е видяла бял свят. Парадоксалното е, че много читатели и издатели ме питат защо не издавам, а когато заговорим конкретно, се оказва, че или трябва да спечели външно финансиране, или авторът да си плати за издаването и дори за разпространението. Много го правят, може да го направя и аз, но досега нещо ме въздържаше. Книгите ми са излизали в тиражи от 600 до 900 броя, в Америка и Полша по-високи, и нито една от тях не е залежала. Обратно, не мога да намеря дори и един екземпляр, за да подаря, когато ми поискат. Тоест разходите по издаването се изплащат и отгоре от самия тираж. Така че нищо не разбирам. Може би в България липсва професията агент.   Пишете ли и нещо друго? Отдавна не е излизала В...

Огледалните светове на Маргьорит Дюрас

      Името на М. Дюрас се свързва с литературния феномен „нов роман" през 70-те години на миналия век. Тук ще спомена френските писатели от това направление като Мишел Бютор, Клод Симон, Ален Роб-Грийе, Натали Сарот. Същевременно обаче творчеството на Дюрас се превръща в привилегирован обект на изследване в академичните и психоаналитични среди, като апогеят на интереса към него са 80-те и 90-те години. Доколко Дюрас е ортодоксална представителка на литературната вълна, не е предмет на този текст. Ще спомена само, че книгите, написани от нея през последните двайсет години от живота й, се очакват с интерес, превръщат се в пазарни кампании и литературни събития. Част от творбите й са филмирани от самата нея („Индия Сонг", "Натали Гранж", "Бакстър, Вера Бакстър", "Жената от Ганг", "Морякът от Гибралтар", "Следобедите на г-н Андесмас", "Човекът от Атлантика" и т.н.), други, като „Любовникът", са екранизирани...